Powered by Smartsupp Skip to main content
Szukaj

Nadmierne wypadanie włosów to problem, z którym boryka się coraz więcej osób i dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Przyczyny tego zjawiska mogą zależeć od wielu czynników związanych zarówno z trybem życia, jak i uwarunkowaniami genetycznymi. Jednym z nich może być także stosowane leczenie oraz przyjmowane leki. Jeśli zatem borykamy się z problemem nadmiernego wypadania włosów i jednocześnie wykluczymy inne czynniki, warto zastanowić się, czy na co dzień nie zażywamy leków, które mogą stanowić bezpośrednią przyczynę łysienia.

Rodzaje leków powodujących wypadanie włosów

Istnieje wiele chorób, które wymagają czasowego lub stałego przyjmowania leków tak jak ma to miejsce w przypadku chorób przewlekłych. Warto wiedzieć, że istnieją grupy leków, które powodują nadmierne wypadanie włosów zarówno na głowie jak i w innych miejscach ciała, takich jak brwi czy pachy. Łysienie związane ze stosowaniem leków to łysienie polekowe. Najczęściej włosy zaczynają wypadać po około 3 miesiącach od rozpoczęcia stosowania danego leku. W większości przypadków proces łysienia powinien być odwracalny i po zakończeniu leczenia włosy zwykle odrastają samoistnie. Warto także zaznaczyć, że leki powodujące wypadanie włosów zwykle są przyczyną występowania łysienia telogenowego.

Do leków, które wpływają negatywnie na kondycję włosów oraz powodują nadmierne ich wypadanie należą :

  • leki psychotropowe oraz stabilizatory nastroju,
  • antydepresanty,
  • retoidy czyli pochodne witaminy A,
  • leki przeciwdrgawkowe,
  • indynawir stosowany w leczeniu wirusa HIV,
  • izoniazyd stosowany w leczeniu gruźlicy,
  • leki przeciw nadciśnieniu z grupy beta blokerów,
  • amiodaron stosowany w leczeniu arytmii serca,
  • sulfazyna, sole złota oraz metotreksat – leki stosowane w leczeniu chorób reumatologicznych,.
  • niesteroidowe leki przeciwzapalne,
  • niektóre antybiotyki,
  • leki antykoncepcyjne i hormonalne.

Łysienie polekowe pojawiające się w trakcie stosowania chemio i radioterapii  jest łysieniem typu anagenowego. Cytostatyki stosowane w leczeniu onkologicznym wpływają na cały organizm, uszkadzając nie tylko chore, ale i zdrowe tkanki, w tym również mieszki włosowe. W trakcie leczenia dochodzi do zahamowania podziałów komórkowych – włosy rogowacieją, a ich włókna pękają.

Należy jednak zaznaczyć, iż po zakończonym leczeniu w większości przypadków włosy odrastają samoistnie.
Warto również wiedzieć, iż oprócz leków powodujących wypadanie włosów istnieją również suplementy diety, które, stosowane w nadmiarze lub niezgodnie z zaleceniami producenta,  mogą wywołać taki efekt. Szczególną uwagę należy zwrócić na często stosowaną i znajdującą się w wielu suplementach typu coplex – witaminę A. Jej nadmiar ma działanie toksyczne i powoduje wiele skutków ubocznych. Jednym z nich może być kruchość włosów, co często prowadzi do ich wypadania.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A jest zależne od wieku, płci i kondycji człowieka – według Instytutu Żywności i Żywienia dla dorosłych jest to dawka 800- 100 mcg. Duża dawka tej witaminy znajduje się w oleju rybim, a także w wątróbce. Suplementowanie tej witaminy w przypadku, gdy wraz z dietą dostarczamy jej optymalną dawkę, może zatem skutkować nadmiernym wypadaniem włosów.

Łysienie polekowe – czy włosy odrosną?

Leki powodujące wypadanie włosów mogą  powodować nagły lub stopniowy proces łysienia, który może być zlokalizowany w jednym miejscu lub dotyczyć całej powierzchni skóry głowy. Warto jednak pamiętać, że w większości przypadków zakończenie terapii farmakologicznej powinno zahamować proces utraty włosów, a po kilku miesiącach fryzura zwykle odzyskuje dawną gęstość.

Jeśli borykasz się z łysieniem sprawdź naszą ofertę przeszczepu włosów lub mezoterapii skóry głowy.

Marta Węcławska

Skontaktuj się ze mną, chętnie odpowiem na wszystkie pytania. tel.: (+48) 570 130 900 / mail: marta@hcclinic.pl

Close Menu