Regulamin podmiotu leczniczego
HC Medica
(„Regulamin”)
§1
Postanowienia ogólne, Cele i zadania HC Medica
- Niniejszy Regulamin ustanowiony został dla podmiotu leczniczego działającego pod firma: HC Medica S.p.Z.o.o.
- Wpis HC Medica do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą:
- Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez HC Medica, w tym zatrudnione w nim lub współpracujące z nim osoby wykonujące zawody medyczne.
- HC Medica działa w oparciu o powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
- a) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2020 г., poz. 295); b) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 849 ze zm.);
c) wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę Dolnośląskiego;
d) Regulaminu. - Celem HC Medica jest udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu dermatologii, trychologii, chirurgii, medycyny estetycznej oraz transplantacji włosów.
- HC Medica zapewnia wykonywanie powyższych świadczeń opieki zdrowotnej przez wykwalifikowaną kadrę medyczną oraz wyszkolony personel pomocniczy.
- Do zadań HC Medica należy w szczególności:
- a) Zapewnienie wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej,
- b) Rzetelne wykonywanie obowiązków wynikających ze statusu podmiotu służby zdrowia,
- c) Stałe i systematyczne podwyższanie wiedzy i umiejętności zawodowych,
- d) Przestrzeganie etyki i tajemnicy zawodowej,
- e) Zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych.
- f) Stosowanie wysokiej jakości sprzętu medycznego, będącego pod stałym nadzorem technicznym i spełniającego wszelkie wymagane prawem normy jakości,
- g) Udzielanie świadczeń zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb pacjentów oraz przestrzeganie praw pacjenta
§2
Struktura organizacyjna
- W skład HC Medica wchodzą następujące jednostki organizacyjne: Piotr Nowak – Prezes Zarządu.
- Miejscem udzielania świadczeń jest: klinika znajdująca się we Wrocławiu przy ul. Legnickiej 57d lokal B/B.
- Nadzór merytoryczny nad działaniem wszystkich komórek organizacyjnych wykonujących działalność medyczną sprawują wspólnicy.
§3
Udzielanie świadczeń
- HC Medica udziela ambulatoryjnych oraz stacjonarnych świadczeń zdrowotnych. HC Medica udziela świadczeń odpłatnie.
- Świadczenia ambulatoryjne obejmują świadczenia zdrowotne z zakresu: dermatologii, trychologii, medycyny estetycznej, transplantacji włosów, chirurgii plastycznej oka oraz punktu pobrań krwi.
- Świadczenia w ramach chirurgii jednego dnia obejmują świadczenia zdrowotne z zakresu: dermatologii, trychologii, medycyny estetycznej, chirurgii plastycznej oka oraz transplantacji włosów
- Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w podmiocie regulowany jest wymogami Ustawy o działalności leczniczej, Regulaminu organizacyjnego, umów cywilnoprawnych zawartych z innymi ubezpieczycielami oraz umów cywilnoprawnych zawartych z innymi podmiotami świadczącymi usługi na rzecz podmiotu leczniczego jako podwykonawcy.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia ora spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach.
- HC Medica udziela świadczeń zdrowotnych z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- HC Medica i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy informację związaną z pacjentem, a uzyskaną w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
- Pomieszczenia oraz wyposażenie HC Medica w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach. Aparatura i sprzęt medyczny są wprowadzone do obrotu i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§4
- HC Medica udziela świadczeń zdrowotnych w godzinach 8 – 20 w dni pracujące oraz w godzinach 8 – 20 w soboty – w zależności od istniejącego zapotrzebowania.
- Rejestracja czynna jest 9 – 18 od poniedziałku do piątku. Rejestracja możliwa jest również w innych godzinach poprzez: telefon, e-mail oraz portale Booksy, Instagram, Medfile.
- Rejestracja pacjentów oraz umawianie terminów należy do zadań personelu administracyjnego HC Medica . Personel ustala termin wizyty lub zabiegu wg. kolejności zgłaszania się pacjentów, w sposób dostosowany do kalendarza wizyt lub zabiegów, prowadzonego przez poszczególnych lekarzy i innych specjalistów oraz godzin pracy HC Medica.
- Przy rejestracji pacjent winien okazać dokument tożsamości potwierdzający jego tożsamość. Personel podczas rejestracji może zwrócić się o podanie następujących danych pacjenta: imię i nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu, adres poczty elektronicznej.
- Podczas rejestracji pacjent jest również zobowiązany do wypełnienia oświadczenia dot. przetwarzania danych osobowych.
- Rejestracja pacjenta odbywa się w poszanowaniu jego godności oraz zachowania prawa do prywatności.
- Personel administracji, na życzenie pacjenta, udziela informacji dotyczących zakresu usług świadczonych przez HC Medica osób udzielających konsultacji i wykonujących zabiegi oraz zakresu ich specjalizacji, najbliższych terminów wizyt i zabiegów, a także informacji dotyczących aktualnie obowiązującego standardowego cennika usług.
§5
- Warunkiem wykonania przez HC Medica usługi jest wyrażenie przez pacjenta pisemnej zgody na zabieg.
- Zgodę na zabieg może wyrazić pacjent pełnoletni, posiadający pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
- HC Medica zastrzega sobie prawo do odwołania lub zmiany terminów lub godzin wizyt, konsultacji, zabiegów w uzasadnionych przypadkach .
- HC Medica zastrzega sobie prawo do odmowy wykonania usługi w następujących przypadkach:
- a) gdy pacjent nie wyraził zgody na wykonanie usługi lub zgoda nie została udzielona w sposób prawidłowy, tj. zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- b) jeżeli stan pacjenta wskazuje na spożycie alkoholu, środków odurzających lub innych środków, które mogłyby w ocenie personelu wpłynąć na wystąpienie ewentualnych powikłań w związku z wykonywaną usługą lub uniemożliwić lub utrudnić wykonanie usługi;
- c) jeżeli pacjent nie zastosował się do zaleceń personelu co do konieczności przygotowania się, w określony sposób do usługi, w tym w szczególności wykonania niezbędnych badań oraz przedłożenia ich we wskazanym terminie;
- d) jeżeli w ocenie lekarza pacjent nie kwalifikuje się do wykonania danej usługi, w tym w szczególności z uwagi na przedstawione przez pacjenta wyniki badan, a także z innych względów o charakterze medycznym lub zdrowotnym;
- e) jeżeli pacjent nie wyrazi zgody na czynności, których podjęcie jest konieczne do prawidłowego wykonania usługi, w tym w szczególności odmówi udzielenia informacji lub nie udzieli niezbędnych informacji koniecznych do prawidłowego wykonania usługi, bądź nie wypełni wszystkich stosowanych i wymaganych formularzy;
- f) jeżeli pacjent nie wyrazi zgody na wykonywanie dokumentacji zdjęciowej stanowiącej element dokumentacji medycznej,
- g) pacjent nie dokona płatności za usługę w sposób zgodny z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
- W trakcie udzielania świadczenia zdrowotnego pacjent ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych wyjaśnień, dotyczących wykonywanej usługi.
§6
Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
- HC Medica w celu zapewnienia prawidłowości leczenia i pielęgnacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
- HC Medica oraz osoby udzielające w jej imieniu świadczeń zdrowotnych, udzielają innym podmiotom wykonującym działalność leczniczą informacji związanych z pacjentem w przypadku, gdy:
- a) pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy,
- b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób,
- c) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń,
- d) obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.
- HC Clinic udostępnia podmiotom wykonującym działalność leczniczą dokumentację medyczną pacjentów, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.
- W razie potrzeby lekarz wydaje niezbędne zaświadczenia o stanie zdrowia i przysługujących uprawnieniach z tytułu stanu zdrowia lub stopnia niepełnosprawności, w tym także zaświadczenia o prawie do zasiłku chorobowego.
- Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
§7
Dokumentacja medyczna
- Dokumentacja medyczna pacjentów HC Clinic udostępniana jest na zasadach określonych właściwymi przepisami prawa, w tym w szczególności ustawa z dnia 6 listopada 2008 r o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta.
- Ze względów zdrowotnych pacjent umówiony na konsultację lub zabieg proszony jest o wypełnienie: karty pacjenta, wywiadu o stanie zdrowia oraz w przypadku zabiegu wypełnienie stosownych zgód do zakresu wykonywanych zabiegów. Pacjent może zostać również poproszony o wykonanie zdjęć do dokumentacji medycznej.
- Odpowiedzialność za prawidłowość i prawdziwość informacji wpisanych we wszystkich dokumentach ponosi wyłącznie pacjent.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej w postaci wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć – HC Medica nie pobiera opłaty.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku – HC Medica nie pobiera opłaty.
- Za udostępnienie innej dokumentacji nie będącej dokumentacją medyczną HC Medica pobiera opłaty.
- Dokumentacja medyczna jest przechowywana przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu z wyjątkiem:
- a) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon,
- b) dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu,
- c) zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie,
- d) skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres: 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza, 2 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie – w przypadku gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się pacjenta w ustalonym terminie, chyba, że pacjent odebrał skierowanie.
- Po upływie okresów przechowywania wymienionych w punkcie 7, dokumentacja zostaje zniszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
§8
Płatność za usługi
- Płatności za usługi realizowane w HC Medica dokonywane są przez pacjentów w dniu realizacji usług chyba, że strony postanowią inaczej.
- W przypadku wykonywania usług, dla których wymagana jest wpłata zadatku, jego wpłata jest równoznaczna z rezerwacją wyznaczonego terminu zabiegu. Wstępna rezerwacja terminu zabiegu dokonywana podczas wizyty kwalifikacyjnej ważna jest przez okres 2 dni roboczych następujących po dniu wizyty kwalifikacyjnej. W przypadku braku wpłaty zadatku w tym okresie, termin zabiegu jest anulowany. Płatność pozostałej należności winna być uregulowana w terminie ustalonym przez strony.
- Zadatek bezzwrotny przepada, gdy zabieg nie może odbyć się z przyczyn leżących po stronie pacjenta, a w szczególności w przypadku:
- a) nieprzybycia, odwołania lub nieodwołania wizyty,
- b) braku kompletnych wyników zleconych badań i nie dostarczeniu ich przez pacjenta we wskazanym terminie
- c) nieprzestrzegania zaleceń personelu,
- d) nie przyjęcia zaleconych leków,
- e) złego stanu zdrowia pacjenta niepotwierdzonego zaświadczeniem lekarskim,
- f) pacjent nie dokona płatności za usługę w sposób zgodny z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
- Zadatek bezzwrotny przepada w przypadku niedostarczenia kompletnych wyników zleconych badań najpóźniej na 5 dni roboczych przed planowanym zabiegiem. Dostarczenie wyników zleconych badań może być realizowane osobiście przez pacjenta lub za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: biuro@hcclinic.pl lub zabiegi@hcclinic.pl lub adresy emailowe sprzedawców na domenie @hcclinic.pl.
- Wszelkie płatności realizowane są gotówką, kartą płatniczą (kredytową) lub przelewem na wskazany rachunek wraz z ustaleniem terminu płatności. Płatność przelewem uznaje się za dokonaną w dniu zaksięgowania środków na rachunku bankowym HC Clinic.
- Potwierdzeniem zakupu usługi jest wystawiany paragon lub faktura VAT.
- Pacjent przed wystawieniem paragonu jest zobowiązany poinformować personel rozliczający wizytę o chęci wystawienia faktury VAT.
§9
- HC Clinic dla swoich pacjentów może organizować promocje.
- HC Clinic zastrzega sobie prawo do zmian promocji, a także przedłużenia lub skrócenia czasu trwania promocji. Promocja może być odwołana w każdej chwili w takiej samej formie w jakiej została ogłoszona z tym zastrzeżeniem, ze odwołanie jest bezskuteczne wobec osób, które uprzednio dokonały udziału w promocji.
- Szczegółowe zasady promocji zawierają w szczególności następujące informacje: czas trwania promocji, rodzaj promocji, przedmiot promocji, warunki udziału w promocji, promocyjne ceny.
§10
Przetwarzanie danych
- Dane osobowe pacjentów będą przetwarzane przez HC Clinic w celu:
- a) udzielenia świadczenia zdrowotnego (w tym, wystawienia skierowania, recepty) – na podstawie obowiązujących przepisów prawnych;
- b) realizacji praw pacjenta (przechowywania dokumentacji medycznej, jej udostępniania) – na podstawie obowiązujących przepisów prawnych;
- c) tworzenia dokumentacji medycznej indywidualnej zewnętrznej – na podstawie obowiązujących przepisów prawnych;
- d) przekazania informacji do Państwowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej – na podstawie obowiązujących przepisów prawnych;
- e) wystawienia na życzenie pacjenta faktury VAT – na podstawie obowiązujących przepisów prawnych;
- f) kontaktu telefonicznego w sprawie wizyty.
- Przetwarzane dane osobowe mogą być wykorzystywane przez Administratora danych ze względu na jego interes prawny w związku z przestaniem, aktualnych promocji w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
- Dane przetwarzane będą przez okres wskazany w §7 Regulaminu.
- Dane osobowe podawane obowiązkowo na podstawie §10 Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej prowadzonej w podmiotach leczniczych dla osób pozbawionych wolności oraz sposób jej przetwarzania (Dz.U.2016.258) obejmują:
- a) Imię i nazwisko,
- b) PESEL,
- c) Data urodzenia,
- d) Adres zamieszkania,
- e) Imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego,
- f) Adres zamieszkania przedstawiciela ustawowego.
- Dane podawane dobrowolnie:
- a) Numer telefonu
- b) Adres e-mail
- Dane mogą zostać udostępnione w szczególności:
- a) osobom wykonującym zawód medyczny, w celu ochrony zdrowia, udzielania oraz zarządzania udzielaniem świadczeń zdrowotnych, utrzymania systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna;
- b) osobom upoważnionym przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym;
- c) podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- d) osobom uprawnionym przez lekarza w klinice w celach kwalifikacji do procedury medycznej,
- e) organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych;
- f) podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
- g) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądy, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturze, lekarzowi sądowemu i rzecznikowi odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
- h) zakłady ubezpieczeń, za zgodą pacjenta;
- i) dostawcom oprogramowania do prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej;
- j) podmiotom przetwarzającym na podstawie zawartej umowy, w celu ochrony zdrowia, udzielania oraz zarzadzania udzielaniem świadczeń zdrowotnych, utrzymania systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna.
- W związku z przetwarzaniem danych osobowych, osobie której dane są przetwarzane przysługuje prawo do:
- a) dostępu do danych;
- b) sprostowania danych;
- c) usunięcia danych – w zakresie przewidzianym w obowiązujących przepisach prawnych;
- d) ograniczenia przetwarzania – w zakresie przewidzianym w obowiązujących przepisach prawnych;
- e) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania;
- f) przenoszenia danych – w zakresie przewidzianym w obowiązujących przepisach prawnych:
- g) cofnięcia zgody na przetwarzanie danych na podstawie wydanej uprzednio przez Państwo zgody bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
- h) wniesienia skargi do organu nadzorczego – jeżeli uznają Państwo, że przetwarzanie danych odbywa się w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami.
§11
Prawa i obowiązki pacjenta
- Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych przysługują prawa określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
- Informacja o prawach pacjenta udostępniana jest w HC Medica poprzez:
- a) okazanie przepisów ustawy, o której mowa w ust. 1, na wniosek pacjenta;
- b) umieszczenie spisu praw pacjenta w miejscu ogólnodostępnym.
- Pacjent, ma prawo do uzyskania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
- Udzielanie informacji innym osobom może mieć miejsce wyłącznie za zgodą pacjenta.
- Obowiązkiem lekarza jest udzielić pacjentowi wszelkich informacji niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody a poszczególne świadczenia zdrowotne.
- HC Clinic informuje pacjenta, że warunkiem skuteczności leczenia jest przestrzeganie zaleceń lekarza.
- Do obowiązków pacjenta należy:
- a) przestrzeganie Regulaminu;
- b) przestrzeganie zakazów obowiązujących w HC Clinic
- c) przestrzeganie zasad higieny osobistej;
- d) stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
- e) posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- f) szanowanie mienia HC Clinic.
- Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego. Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
- W przypadku agresywnego lub niezgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowywania się pacjenta, lekarz ma prawo odmówić realizacji usługi.
Reklamacje
- Reklamacje dotyczące realizacji usług mogą być składane wyłącznie w formie pisemnej, droga elektroniczną na adres biuro@hcclinic.pl lub w formie pisemnej listem poleconym na adres: HC Medica ul. Legnicka 57 d lokal B/B 54-203 Wrocław
- Reklamacje będą rozpatrywane w terminie 14 dni roboczych od dat wpłynięcia reklamacji.
- Klienci zgłaszający reklamacje będą informowani o decyzji w formie pisemnej lub mailowej.
§13
Postanowienia końcowe
- Każdy pacjent korzystający z usług HC Clinic zobowiązany jest do przestrzegania zapisów wynikających z niniejszego Regulaminu.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązujące. Wszelkie spory wynikłe z tytułu wykonywania zobowiązań związanych z daną usługą będą rozstrzygane przez Sad Właściwy dla siedziby HC Clinic.
- HC Medica zastrzega sobie prawo do dokonania modyfikacji postanowień niniejszego Regulaminu, z zastrzeżeniem, iż wprowadzone zmiany nie będą naruszały praw nabytych przez pacjentów przed wejściem w życie zmian niniejszego Regulaminu.
- Każdorazowo aktualny i ujednolicony tekst Regulaminu, dostępny jest na stronie internetowej oraz w Recepcji.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.08.2022 r